مقدمه

    برنامه ریزی دردانشگاه به عنوان بخشی ازفرایندمدیریت نظام آموزش عالی می کوشدتامطلوب ترین اقدامات را برای بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی مشخص کند.برنامه ریزی درمراکزآموزش عالی فرایندی است که به وسیله آن مسايل نظام مشخص گردیده وبرنامه های عملیاتی برای بهبود کیفیت دانشگاه تدوین می شوندوسرانجام موفقیت برنامه درعمل مورد ارزیابی قرارمی گیرند.

     برنامه ریزی سبب می شودتامیزان اشتباهها واهمالهای ناخوشایند درخصوص کیفیت فعالیتهای   آموزشی  مرکز آموزش عالی به حداقل کاهش یابد واهداف ،خط مشی ها وراهبردهای دانشگاه،بعد ازبررسی وکسب اطمینان دقیق درباره مسايل درونی وبیرونی دانشگاه  تدوین گردند.

    برنامه ریزی بهبود کیفیت

 براساس تعریف این مجموعه ازبرنامه ریزی آموزشی،فعالیت برنامه ریزی دریک دا نشگاه

(یک مرکزآموزش عالی، دانشکده و گروه آموزشی)عبارت است از: شکل گیری یک گروه

برنامه ریزی به منظوربررسی وشناسایی وضعیت کمی وکیفی دانشگاه، تشخیص نقاط

قوت وضعف،محدودیت هاومنابع وامکانات موجود، تدوین اهداف و ت های اجرایی

برای بهبود کیفیت آموزش، اولویت بندی د رت های اجرایی تدوین شده،برنامه ریزی

برای عملیاتی کردن ت های اجرایی اولویت دار،اجراودرنهایت ارزیابی برنامه های

اجرایی،بنابراین برنامه ریزی های راهبردی وعملیاتی دردانشگاه سه گام عمده دارد:

1-بررسی،ارزیابی وشناسایی وضعیت موجود

2-تدوین طرح هاوبرنامه هایی به منظوربرآوردن نیازها،مسایل ومشکلات

3-اجرای برنامه ها

      نخستین گام برنامه ریزی دردانشگاه، تشخدص نیازهای آموزشی است .شناسایی

نیازهای آموزشی از طریق بررسی و ارزیابی کیفیت دانشگاه در این زمینه ها به دست

می آید: فرایندهای یاد دهی یادگیری، کیفیت آموزش،خدمات اعضای هیأت علمی،کیفیت

مدیریت (برنامه ریزی، تصمیم گیری، رهبری، سازماندهی وهماهنگی)، کیفیت محتوا و

برنامه های درسی،کیفیت فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، کتابخانه، تجهیزات

و امکانات آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاهی، تجهیزات وامکانات اداری ، مادی ومالی

ودرنهایت سرنوشت شغلی دانش آموختگان.در بسیاری ازواحدهای آموزشی باوجودانجام

ارزیابی درونی، ازاطلاعات به دست آمده از گزارش  ارزیابی،دربهبودوارتقای کیفیت آموزش

خویش به طورنظامندبهره نمی گیرند.

     نتیجه گیری

       دربرنامه ریزی دانشگاه، لازم است براساس نتا یج ارزیابی به تدوین برنامه های

عملیاتی به منظورانجام بهبودکیفیت ودرنهایت تدوین شده برنامه های عملیاتی ،اجراگردد.

      منبع:نیستانی.محمدرضا.برنامه ریزی آموزشی :راهبردهای بهبودکیفت درسطح

مدرسه،دانشگاه وآموزش مجازی،(1390).انتشارات نقش مانا

اصفهانی                               استاد:دکتر بختیاری                           تاریخ :98/2

برنامه ریزی استراتزیک درنظام آموزشی

فرایند برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی براساس یافته های ارزیابی

برنامه ریزی مشارکتی

الگوهای برنامه ریزی آموزشی

برنامه ریزی بهبود کیفیت دردانشگاه

برنامه ریزی برای اصلاح ونوع آوری آموزشی

برنامه ,ریزی ,های ,کیفیت ,تدوین ,آموزشی ,برنامه ریزی ,بهبود کیفیت ,برنامه های ,های عملیاتی ,نیازهای آموزشی ,برای بهبود کیفیت

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


sahartanha5960 تیدا کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون و هنرمندان همه چیز zexso اموزش زبان هاي برنامه نويسي farasazehiu آرشیو خبرهای مهم طراحان نرم افزار مها سیستم پویاسازان فناوری اطلاعات